Cara Buat Tulisan WhatsApp (Bold, Italic, Strikethrough, Fancy)

Maul Februari 19, 2024

Cara buat tulisan whatsapp yang unik dapat dilakukan dengan mudah, salah cara bold whatsapp dengan menambah tanda (*) sebelum dan selepas teks.

Anda pasti sudah familiar dengan fitur bold, italic, dan strikethrough pada WhatsApp, tetapi tahukah anda bahawa anda juga boleh membuat tulisan fancy pada aplikasi ini?

Dalam artikel ini, kami akan memberikan panduan langkah demi langkah bagaimana cara buat tulisan whatsapp tersebut.

5 Trik Hasilkan Tulisan di WhatsApp

Terdapat beberapa trik-trik yang dapat dilakukan agar chat whatsapp anda dapat terlihat lebih menarik, Berikut cara buat tulisan whatsapp lebih menarik:

1. Cara Bold WhatsApp

Cara bold tulisan di WhatsApp dapat dibuat dengan menambah tanda (*) sebelum dan selepas teks yang ingin anda buat bold.

Contohnya, *Cara Bold Tulisan WhatsApp*. Setelah diterima, tulisan akan tampil sebagai tulisan bold seperti pada gambar.

Cara Bold WhatsApp
Cara Bold WhatsApp

2. Cara Italic di WhatsApp

Untuk membuat tulisan italic di WhatsApp, anda perlu menambah tanda garis miring (_) sebelum dan selepas teks yang ingin anda buat italic.

Contohnya, _Cara italic Whatsapp_. Setelah diterima, tulisan akan tampil sebagai tulisan italic seperti pada gambar.

Cara Italic di WhatsApp
Cara Italic di WhatsApp

3. Cara Strikethrough di WhatsApp

Untuk membuat tulisan strikethrough di WhatsApp, anda perlu menambah tanda tilde (~) sebelum dan selepas teks yang ingin anda buat strikethrough.

Contohnya, ~Cara strikethrough whatsapp~. Setelah diterima, tulisan akan tampil sebagai tulisan yang dicoret seperti pada gambar.

Cara Strikethorug di WhatsApp
Cara Strikethorug di WhatsApp

4. Cara Buat Tulisan Whatsapp Fancy

Font Fancy menyediakan pelbagai bentuk penulisan yang boleh digunakan oleh pengguna WhatsApp. Caranya, pertama sekali anda perlu memuat turun aplikasi Fancy Text (For Chat) melalui Playstore.

Kemudian, masukkan perkataan atau ayat yang anda ingin cipta menggunakan fon mewah dalam kotak teks yang disediakan. Seterusnya, pilih fon mengikut keinginan anda. Akhirnya, salin, tampal dan hantar.

Cara Membuat Tulisan Fancy WhatsApp di Aplikasi
Cara Membuat Tulisan Fancy WhatsApp di Aplikasi

Selain itu, anda juga dapat membuat Fancy font pada laman webnya, sila ikuti langkah-langkah berikut:

  1. Buka laman https://www.fancytextguru.com/
  2. Tapikan perkataan yang akan anda kirimkan
  3. Pilih mana-mana type yang disuka
  4. Selepas itu, paste perkatan itu pada whatsapp

Nota: Cara ini boleh digunakan pada Facebook, Telegram, Twitter dan sebagainya.

Cara Membuat Tulisan Fancy WhatsApp
Cara Membuat Tulisan Fancy WhatsApp

5. Cara Buat Tulisan Whatsapp Terbaik

Cara ini dapat membuat rekan anda pusing. Untuk melakukan ini, anda perlu memuat turun aplikasi Flip Text – Upside Down Text terlebih dahulu.

Selepas itu, masukkan perkataan atau ayat di tempat yang ada, kemudian tekan butang “Flip”. Salin dan tampal mesej di WhatsApp, kemudian hantar kepada rakan anda.

Cara Membuat Tulisan Terbalik WhatsApp di Aplikasi
Cara Membuat Tulisan Terbalik WhatsApp di Aplikasi

Dengan memahami cara bold kan tulisan whatsapp, italic, strikethrough dan fancy di WhatsApp, Anda dapat menambah kreativitas dan variasi pada pesan yang Anda kirimkan.

Jangan ragu untuk bereksperimen dengan format teks yang berbeda untuk membuat pesan lebih menarik dan mudah dipahami. Selamat mencoba!

FAQ

1. Penggunaan bold untuk apa?

Penggunaan huruf tebal biasanya digunakan untuk menekankan sebahagian daripada teks atau membezakan sebahagian teks dari bahagian lain. Ini supaya teks mudah dibaca dan mudah difahami. Tebal juga boleh digunakan untuk mencipta tajuk atau subtajuk, menjadikan teks kelihatan lebih menonjol atau menandakan kata kunci dalam teks. Dalam perbualan teks, penggunaan huruf tebal juga boleh digunakan untuk menjelaskan mesej atau menunjukkan emosi tertentu.

2. Bagaimana cara membuat tulisan berwarna di WA?

Untuk membuat tulisan berwarna, anda harus muat turun aplikasi pada Playstore terlebih dahulu, anda dapat muat turun aplikasi “Blue Text – Black Text to Blue Form”.

3. Bagaimana cara membuat garis bawah di WA?

Untuk menjadikan penulisan yang digariskan agak sukar kerana tiada kod yang ada. Berbeza dengan cara buat bold whatsapp anda mesti terlebih dahulu menulis teks pada aplikasi yang menyokong format penulisan garis bawah, contohnya, Microsoft Word pada telefon bimbit. Tulis perkataan atau frasa yang ingin anda gariskan, kemudian sentuh dan tahan teks. Sebaik sahaja opsyen muncul, pilih gaya dan pilih garis bawah. Akhirnya, salin dan tampal di WhatsApp.

Originally posted 2023-02-07 15:27:55.

Maul

Hi semua! Saya Maul. Suka explore dunia teknologi, especially smartphone, graphic design, troubleshoot, dan cara-cara sim kad, atau nak optimize gadget. Aku ni pro dalam mengenal pasti best apps dan features, selalu update dengan latest models dan OS. Graphic design pulak, aku talented dalam Adobe Suite, from Photoshop to Illustrator, create amazing visuals memang my passion! Bila ada masalah dgn gadget, aku la superhero yang datang tolong. Aku mahir dalam cara-cara optimize gadget, seperti battery saving tips, performance tweaks, dan even cleaning up storage. Boleh la cari aku kalau ada masalah dgn gadget, kita kongsi ilmu sama-sama! 😊

    Leave a Comment

    Artikel Terkait