Cara Import Google Form ke Excel dengan Mudah & Praktikal

Maul Disember 28, 2023

Cara import google form ke excel senang je dilakukan, teruskan baca artikel ni supaya korang tahu dengan betul cara import google form ke excel!

Hari ini kita akan bincang topik menarik mengenai cara import Google Form ke Excel.

Mungkin ada antara kita yang selalu menggunakan Google Form untuk mengumpul data, tapi terfikir tak bagaimana nak import data tersebut ke dalam Excel? Jangan risau, saya akan tunjukkan cara mudahnya!

Jadi, korang pernah guna Google Form tak? Google Form ni memang hebat, sebab kita boleh buat soalan dan kumpul maklumat dengan mudah.

Tapi, bila data dah banyak dan kita nak analisis lebih terperinci, kita perlukan Excel untuk membantu kita.

Nak import data dari Google Form ke Excel pun senang je. Mari kita mulakan cara import google form ke excel (cara convert google form ke excel).

Cara Hubungakan Google Form ke Spreadsheet

Untuk menghubungkan Google Form ke Google Sheet, anda perlu memiliki Google Form terlebih dahulu. Ini adalah cara untuk membuatnya:

  1. Pertama, buatlah formulir di laman docs.google.com/forms.
  2. Klik pada ikon + (Tambah), kemudian isi formulir mengikut keperluan anda.
  3. Setelah selesai membuatnya, pindah ke tab “Responses” dan klik pada ikon Google Sheet yang berwarna hijau di sudut kanan.
  4. Pilih “Create a new spreadsheet” dan masukkan nama helaian kalkulasi anda, kemudian klik “Create“.
  5. Google Sheet akan menunjukkan data dari responden yang anda minta mengikut format yang telah anda sediakan sebelum ini.

Cara Import Google Form ke Excel

  • Buka semula Google Form yang telah anda buat, kemudian pergi ke tab Respons, dan klik pada ikon Google Spreadsheet untuk mencipta helaian kalkulasi baru hasil dari Google Form. Beri nama pada helaian kalkulasi tersebut mengikut keinginan anda.
klik pada ikon Google Spreadsheet
klik pada ikon Google Spreadsheet
  • Seterusnya, dalam paparan Google Spreadsheet hasil tanggapan daripada Google Form, pilih menu Bagikan, dan aktifkan pautan untuk berkongsi Google Spreadsheet tersebut, supaya nanti orang lain boleh membukanya tanpa perlu log masuk.
pilih menu Bagikan
pilih menu Bagikan
  • Kemudian, pilih menu Fail – Muat Turun – Nilai yang Dipisahkan Koma (.csv, helaian semasa). Tujuannya adalah untuk mendapatkan pautan muat turun helaian kalkulasi dalam format csv yang akan digunakan sebagai sumber pada Power Query.
  • Pada pelayar yang anda gunakan, buka menu Muat Turun atau Unduhan, kemudian klik kanan pada fail csv yang telah dimuat turun tadi, dan klik Salin Pautan Alamat.
  • Setakat ini, pemprosesan Google Spreadsheet telah selesai, kini kita akan melanjutkannya di Microsoft Excel.
  • Buka aplikasi Microsoft Excel, kemudian pilih tab Data – Dari Web dan tampal pautan yang telah anda salin tadi ke kotak URL, lalu klik OK.
pilih tab Data - From Web dan paste-kan
pilih tab Data – From Web dan paste-kan
  • Jika muncul pilihan Akses Kandungan Web, teruskan dengan mengklik Sambung saja. Biasanya ini berlaku apabila mengakses pautan baru menggunakan Power Query.
klik connect
klik connect
  • Pada paparan seterusnya, pilih Ubah Data untuk memproses data dengan Power Query.
  • Dalam Power Query Editor, sebagai contoh jika anda tidak memerlukan lajur TimeStamp, anda boleh membuangnya dengan mengklik kanan dan pilih Remove.
pilih Transform Data & Remove yg tidak diperlukan
pilih Transform Data & Remove yg tidak diperlukan
  • Kemudian, anda boleh menambahkan lajur nombor automatik dengan memilih menu Tambah Lajur – Lajur Indeks – Dari 1.
  • Tukar nama lajur tersebut (klik kanan dan pilih Namakan semula) dari Indeks kepada NO, lalu geserkan ke lajur pertama. Apabila pemprosesan data telah selesai, selanjutnya anda boleh memindahkannya ke helaian Excel dengan memilih menu Utama – Tutup & Muat – Tutup & Muat Ke.
Anda bisa menambahkan kolom nomor otomatis & Pindahkannya ke sheet Excel
Anda boleh tambahkan kolom nomor otomatis & Pindahkannya ke sheet Excel
  • Dalam pilihan Import Data, pilih Jadual dan pilih helaian kalkulasi yang sedia ada jika anda ingin paparkan data dalam bentuk jadual pada helaian kerja, tetapi jika anda ingin memprosesnya sebagai Laporan Pivot, anda boleh memilih Laporan PivotTable.
Pada pilihan Impor Data, pilih Table dan pilih Existing worksheet
Pada pilihan Impor Data, pilih Table dan pilih Existing worksheet
  • Hasilnya akan menunjukkan jadual hasil pemprosesan Power Query dengan data yang berasal daripada Google Spreadsheet hasil tanggapan Google Form.
Hasil
Hasil

Jika terdapat data terkini dalam Google Spreadsheet, anda hanya perlu menyegarkan Excel tersebut, dan data terkini akan dimuat turun secara automatik tanpa perlu membuka Google Spreadsheet terlebih dahulu.

Dengan ini, anda dapat menjimatkan masa anda.

Nah, begitulah Cara Import Google Form ke Excel (cara google form ke excel) dengan mudah.

Dengan langkah-langkah yang telah kita bahas tadi, kini anda dapat dengan mudah menganalisis data dari Google Form menggunakan Microsoft Excel.

Prosesnya sebenarnya tidaklah terlalu rumit, kan? Anda hanya perlu menghubungkan Google Form dengan Google Sheets, kemudian melakukan beberapa langkah sederhana untuk mengimpor data ke Excel.

Dengan menggunakan Excel, anda boleh melakukan rumusan, analisis, dan visualisasi data dengan lebih terperinci.

Jadi, tidak ada alasan lagi untuk bingung ketika ingin menggunakan data dari Google Form dalam format Excel.

Ingatlah, menguasai kemahiran ini akan sangat membantu dalam mengolah data dan membuat laporan yang lebih profesional. Teruslah berlatih dan eksplorasi fitur-fitur yang ada pada Google Form dan Excel.

Sekian pembahasan cara membuat google form ke excel kali ini. Semoga artikel cara memindahkan google form ke excel ini bermanfaat bagi anda yang ingin mengimpor Google Form ke Excel.

Jika ada pertanyaan lebih lanjut, jangan ragu untuk mengajukannya. Selamat mencoba dan semoga sukses!

Originally posted 2023-07-09 17:54:45.

Maul

Hi semua! Saya Maul. Suka explore dunia teknologi, especially smartphone, graphic design, troubleshoot, dan cara-cara sim kad, atau nak optimize gadget. Aku ni pro dalam mengenal pasti best apps dan features, selalu update dengan latest models dan OS. Graphic design pulak, aku talented dalam Adobe Suite, from Photoshop to Illustrator, create amazing visuals memang my passion! Bila ada masalah dgn gadget, aku la superhero yang datang tolong. Aku mahir dalam cara-cara optimize gadget, seperti battery saving tips, performance tweaks, dan even cleaning up storage. Boleh la cari aku kalau ada masalah dgn gadget, kita kongsi ilmu sama-sama! 😊

    Artikel Terkait