5+ Keburukan BigPay yang Perlu Korang Ketahui Sebelum Menggunakannya

SOSO Januari 30, 2024

Korang pernah dengar pasal BigPay tak? Memang la dah ada banyak kad e-wallet sekarang ni tapi tak semua kad tu best macam BigPay. Tapi jangan terlalu excited dulu sebab sebenarnya ada jugak keburukan BigPay yang kena tahu.

Kelebihan BigPay ni memang banyak, contohnya senang nak top-up, boleh buat pembayaran di kedai, dan tak perlu bayar caj annual fee.

Tapi ada juga kekurangan yang kena diambil kira sebelum korang guna BigPay ni. Salah satunya, BigPay ada caj pengeluaran tunai sebanyak RM6. Kalau korang selalu keluarkan duit tunai, mungkin tak sesuai guna kad ni.

Selain tu, had pengeluaran harian dalam BigPay ni cuma RM3,000 sahaja. Bagi sesetengah orang mungkin tak banyak tapi kalau korang selalu perlu keluarkan duit lebih daripada ni, mungkin tak berpuas hati la.

Ada juga kedai-kedai yang tak terima pembayaran dengan BigPay, so jangan risau kalau korang tak dapat nak guna kad ni di tempat tertentu.

Tapi kelemahan yang paling besar ialah perkhidmatan sokongan pelanggan BigPay yang lemah.

Ada laporan yang mengatakan bahawa sokongan pelanggan dia tak berkesan sangat, jadi kalau ada masalah mungkin agak sukar nak dapatkan bantuan dari pihak BigPay.

Kami telah memberikan beberapa Keburukan BigPay yang boleh anda lihat dalam artikel ini sehingga akhir.

1. Terdapat Caj Pengeluaran Tunai

5+ Keburukan BigPay yang Perlu Korang Ketahui Sebelum Menggunakannya 1
Caj Pengeluaran Tunai

Keburukan BigPay yang pertama ialah Pengguna kad BigPay akan dikenakan caj sebanyak RM6 setiap kali mengeluarkan tunai daripada ATM menggunakan kad mereka.

Caj ini mungkin menjadi masalah bagi pengguna yang kerap mengeluarkan tunai, kerana ia mungkin menambahkan kos penggunaan kad mereka.

Caj pengeluaran tunai ini mungkin membuatkan pengguna merasa tidak selesa untuk menggunakan kad BigPay untuk mengeluarkan tunai.

2. Had Pengeluaran yang Rendah

5+ Keburukan BigPay yang Perlu Korang Ketahui Sebelum Menggunakannya 2
Had Pengeluaran

BigPay menetapkan had pengeluaran harian sebanyak RM3,000 sahaja. Ini mungkin menjadi kekurangan bagi pengguna yang memerlukan pengeluaran yang lebih tinggi, seperti untuk urusan perniagaan atau perbelanjaan bulanan yang tinggi.

Bagi pengguna yang kerap melebihi had pengeluaran harian, mereka mungkin perlu menggunakan kad lain untuk menampung pengeluaran tambahan mereka.

3. Tidak Diterima di Beberapa Kedai

5+ Keburukan BigPay yang Perlu Korang Ketahui Sebelum Menggunakannya 3
Kedai

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kedai yang tidak menerima pembayaran menggunakan kad BigPay. Ini mungkin menyebabkan kesukaran kepada pengguna yang ingin menggunakan kad ini untuk pembayaran.

Pengguna mungkin perlu mempunyai beberapa pilihan pembayaran lain seperti kad kredit atau tunai apabila mereka berada di kedai yang tidak menerima kad BigPay.

4. Perkhidmatan Sokongan yang Lemah

5+ Keburukan BigPay yang Perlu Korang Ketahui Sebelum Menggunakannya 4
Perkhidmatan Sokongan

Terdapat laporan yang mengatakan bahawa sokongan pelanggan BigPay tidak begitu efektif yang menjadi Keburukan BigPay seterusnya.

Ini mungkin menyebabkan pengguna menghadapi kesukaran jika mereka mengalami sebarang masalah semasa menggunakan perkhidmatan ini.

Pengguna mungkin perlu mengharungi kesulitan dalam mendapatkan bantuan atau maklumat jika mereka mempunyai sebarang masalah dengan akaun mereka.

5. Tidak Menawarkan Faedah Tunai Kembali

5+ Keburukan BigPay yang Perlu Korang Ketahui Sebelum Menggunakannya 5
Faedah Tunai Kembali

Keburukan BigPay seterusnya ialah BigPay tidak menawarkan faedah tunai kembali kepada pengguna seperti kad kredit.

Ini mungkin menjadi kekurangan bagi pengguna yang mengharapkan faedah tunai kembali daripada penggunaan kad mereka.

Bagi pengguna yang lebih gemar faedah tunai kembali, mereka mungkin perlu mempertimbangkan untuk menggunakan kad kredit atau kad hadiah lain yang menawarkan faedah tunai kembali.

6. Keperluan Internet yang Tinggi

5+ Keburukan BigPay yang Perlu Korang Ketahui Sebelum Menggunakannya 6
Internet

Keburukan BigPay terakhir ialah pengguna perlu mengakses aplikasi BigPay melalui internet untuk menggunakan perkhidmatan ini.

Ini bermakna pengguna memerlukan sambungan internet yang stabil dan kuat untuk mengakses aplikasi dan melaksanakan transaksi.

Bagi pengguna yang tinggal di kawasan dengan sambungan internet yang lemah atau tidak stabil, mereka mungkin menghadapi kesukaran untuk menggunakan perkhidmatan ini dengan lancar.

Video

Kesimpulannya, walaupun BigPay menawarkan beberapa kelebihan seperti mudah digunakan dan disertai dengan ciri keselamatan yang baik, ia juga mempunyai beberapa kekurangan seperti had pengeluaran rendah, caj pengeluaran tunai yang tinggi, dan keperluan internet yang tinggi.

Selain itu, sokongan pelanggan yang lemah dan ketidakditerimaan di beberapa kedai juga mungkin menjadi masalah untuk pengguna BigPay.

Oleh itu, sebelum memilih untuk menggunakan BigPay, pengguna perlu mempertimbangkan kebaikan dan keburukan BigPay serta memastikan ia sesuai dengan keperluan dan keadaan kewangan mereka.

Originally posted 2023-05-02 11:33:27.

dzul

Hi semua! dzul here, tech geek giler gadget & teknologi. Grew up main game zaman Windows 95, skrg expert smartphone, computer, network. Hantu smartphone, tau iOS, Android, Windows Phone. Suka explore apps, features, bantu kawan setting phone. Computer? Pro hardware, software, troubleshoot, customize gaming rig, upgrade PC. Network? Wi-Fi setup, troubleshooting, optimize performance. Ada masalah teknologi? Just tanya aku, let's geek out together! 😎

    Artikel Terkait